De nieuwe A. Gallo handgemaakte aquarellen: Naturale 24 set verkent hun assortiment handgemaakte aarde-, minerale en plantaardige verven, gemaakt volgens traditionele recepten. Hier bespreekt Lois Davidson het nieuwe assortiment, waarbij ze haar favoriete kleuren onder de loep neemt.
Geïnspireerd door een diepe passie voor historische pigmenten en traditionele schildertechnieken, streven de handgemaakte aquarellen van A. Gallo ernaar hun gebruikers te verbinden met de oorsprong en geschiedenis van artistieke materialen. Handgemaakt in Assisi (de geboorteplaats van Giotto), kleuren zoals echte Lapis Lazuli Extra Fine, Jarosiet en Indigo Genuine roepen beelden op van oude fresco’s en renaissanceschilderijen. De volledige aquarelcollectie van A. Gallo is gemaakt van aarde-, minerale en plantaardige pigmenten en is gemaakt volgens traditionele recepten van de ruwe pigmenten, Arabische gom, lokale honing, essentiële olie van rozemarijn en een bevochtigingsmiddel. Alle zijn vrij van kwik, lood, arseen, kobalt en cadmium, wat een eigentijdse benadering van historische kleur laat zien.
Prachtig verpakt in een elegante geschenkdoos, verpakt in ambachtelijk Florentijns gemarmerd papier en individueel met de hand geswatchte wikkels, A. Gallo’s Naturale 24 handgemaakte aquarelset is een genot om te openen. De verpakking is duidelijk die van een high-end, luxe merk, waardoor de Naturale 24 set perfect is om cadeau te doen, hetzij voor een collega-artiest of als een speciale traktatie voor jezelf. Het metalen blik bevat twee mengvlakken en een duimring, waardoor het ideaal is voor aquarelschilderen en plein air of in de studio. De Naturale 24-set wordt ook geleverd met een gratis synthetische Tintoretto-dweilborstel, maat 0. De pannen worden snel nat en hebben een prachtige boterachtige textuur, en zoals je zou verwachten, zijn glad te swatchen en rijk gepigmenteerd. Het kleurenpalet in de set is uniek en interessant, met veel subtiele aardse tinten en diepe, rijke donkere tinten, met een aantal prachtige kleuraccenten zoals Copper Blue en Green Gold, waardoor het perfect is voor de meeste genres van aquarel schilderen, en in mijn mening, bijzonder geschikt voor landschapsschilderkunst.
Een paar kleuren uitproberen uit de New A. Gallo Watercolours: Naturale 24 set
Nadat ik alle 24 pannen had uitgemonsterd, heb ik een paar van mijn favorieten geselecteerd om verder te proberen. Dit was moeilijk met zoveel mooie kleuren om uit te kiezen, maar ik heb uiteindelijk voor het volgende gekozen: Indigo Genuine, Morellone, Copper Blue, Castilla Orange en Potter’s Pink. Ik heb ermee geëxperimenteerd door een paar spontane semi-abstracte landschappen te schilderen om te zien hoe de kleuren er samen uitzien en om te testen hoe ze met elkaar omgaan op het papier, nat in nat en nat in droog.
Potter’s Pink (PR233, met uitstekende lichtechtheid en semi-dekkend)
Een zacht, oudroze, subtiel korrelig, deze kleur past perfect bij de Indigo Genuine om een prachtig beperkt palet te creëren. Het creëert delicate wassingen van bleek, koelroze wanneer gemengd met veel water, maar naar mijn mening wordt de ware schoonheid onthuld met minder water, wat een koel natuurlijk roze oplevert met een licht blauwachtige tint die goed werkt in combinatie met aardekleuren en warme donkere tinten . Een andere kleur die graag deel gaat uitmaken van mijn reguliere aquarelpalet.
Indigo, Genuine (PB 1 met goede lichtechtheid en semi-transparant)
Cotman’s indigovervanger is een van mijn favoriete kleuren, dus ik stond te popelen om het echte pigment te proberen, ondanks zijn reputatie als een niet-lichtechte kleur. A. Gallo’s Indigo Genuine heeft eerder een ‘goede’ dan ‘uitstekende’ lichtechtheidsclassificatie, maar maakt dat meer dan goed met zijn intense nachtblauwe tint die met veel water verdunt tot het mooiste transparante blauwgrijs. Het is een geweldige mengkleur met de Morellone, waardoor een intens donkere zwartachtige aubergine ontstaat, en dan met een vleugje Castilië-sinaasappel toegevoegd, een goed groenachtig neutraal bruin. Een superkleur voor elke artiest die nieuwsgierig is naar dit traditionele, echte plantaardige pigment. A. Gallo stelt voor om hun Payne’s grijs te vervangen als uitstekende lichtechtheid vereist is.
Koperblauw (PW4, PG7, PB15:3, PY3 met uitstekende lichtechtheid en semi-transparant)
Een prachtige groenblauwe tint gecreëerd door A. Gallo als een ongevaarlijk alternatief voor de corrosieve en giftige kleur gemaakt van metallisch koper, deze juweelachtige kleur zou perfect zijn voor het toevoegen van kleuraccenten aan een voltooid schilderij. Het bevat een vleugje zinkwit (PW4) en werkt om subtiele highlights te creëren op donkere kleuren en om verbluffende groenblauwe wassingen te creëren wanneer het wordt gemengd met verschillende hoeveelheden water. Bleek maar intens, en ongelooflijk delicaat en mooi.
Castilla Orange (PR101, PY43 met uitstekende lichtechtheid en semi-transparant)
Een prachtig roodachtig oranje bauxiet-oker uit Spanje, ik werd aangetrokken door deze kleur omdat de tint mooi ergens tussen gebrande sienna en de meer levendige traditionele sinaasappels zoals cadmium-sinaasappel zit: rijk en intens maar heerlijk aards. Een ander goed pigment voor het creëren van subtiele kleuraccenten, het werkt goed als mengkleur om andere kleuren en mixen, vooral groenen, op te warmen of te neutraliseren; wat een echt pluspunt is voor landschapsschilderijen.
Morellone (PR101 met uitstekende lichtechtheid en semi-dekkend)
Een krachtig dekkend ijzeroxidepigment dat op volle kracht een echte stoot uitpakt, de kleinste hoeveelheid verf levert de rijkste donkere aubergine op die ik tot nu toe ben tegengekomen in een aquarelverf. Ik hou van diep donkerrood/blauwe tinten die de rode kant van het kleurenwiel bevoordelen; het werkt heel goed met de meeste kleuren in de Naturale 24 set, en contrasteert vooral goed met de aardse gele en levendige blauwe tinten vanwege de roodachtige tint. Ik denk dat dit mijn favoriete kleur uit de set is, een die ik zeker zal toevoegen aan mijn normale palet, omdat het zo’n aangename en veelzijdige kleur is.
Kortom, het was een waar genoegen om de handgemaakte aquarelset van A. Gallo Naturale 24 uit te proberen. Mijn verwachtingen waren hooggespannen, want ik had veel goede dingen gehoord over dit hoogwaardige ambachtelijke merk: en ik werd zeker niet teleurgesteld. De kleurselectie is gevarieerd, veelzijdig en heel anders dan de meeste grote aquarelsets. De halve pannen worden snel en rijk nat en het blik biedt voldoende ruimte om te mengen; en, met de duimring, een handige opstelling voor zowel en plein air als studio schilderen. De gratis Tintoretto synthetische dweilborstel is een goede allrounder met zijn fijne punt en uitstekende water/verf vasthoudende eigenschappen. Ten slotte vond ik de gedrukte DIY-stalenkaart op Arches-aquarelpapier een prachtige en doordachte toets die veel werk bespaart en de kunstenaar in staat stelt te zien hoe goed de verven zich gedragen op hoogwaardig aquarelpapier met een minimum aan poespas.
De A Gallo Naturale Aquarelsets zijn hier verkrijgbaar.
Verder lezen op de Jackson’s Art Blog
Maak kennis met de Devon Watercolor Challenge Painters
Is aquarel beter in pannen of buizen?
Pigmentkleurindex: Violette pigmenten
Wat is de pigmentkleurindex?
Een gids voor waterverfschilderijen
Bekijk hier meer handgemaakte aquarellen van A. Gallo
Koop aquarel op jacksonsart.com
creditSource link